pondělí 7. listopadu 2016

Pánské kraťasy

Přišel podzim... Začala se blížit zima... To je ideální čas na to začít šít věci, které jste si vymysleli na uplynulé léto. A třeba pak přijde i čas na ty věci, na které jste si vloni na podzim nastříhali, abyste je mohli dát někomu k vánocům - vždyť letos budou další! Aspoň doufám...
 
Pro začátek jsem se tedy vrhla na kraťasy pro mého milého. Na dovolené se mu stala totiž hrozná věc. Jeho milované ovocné kraťasy, které si za svých raných studentských let koupil za pár kaček v sekáči, mu zničehonic vypověděly službu a odhalily nejedno tajemství. Na dlouho nepomohlo ani to, že jsem mu je provizorně sešila (neboť jsme zrovna byli mimo civilizaci, kde si nešlo pořídit jiné).
 
Díra sem, díra tam
 
Ale neodešly jen tak. Vykonávaly svou službu dlouho a ochotně a bylo by smutné, aby tady po sobě nic nezanechaly. Inu, i přes bolest v přítelových očích jsem provedla pitvu a získala tak všechny anatomické složky, které jsem potřebovala pro vytvoření nové generace.
 
Střihová předloha
 
Chtěla jsem, aby nové kraťasy byly taky takové hezky veselé. Prvotní vizi jsem dostala taky na dovolené, kde jsem na jednom týpkovi viděla kraťasy s klaunem (ne klaunem jako šaškem, ale klaunem jako rybičkou Nemo). Ihned jsem si představila látku se spoustou malých klaunků, myslím, že jsem ji kdysi viděla i na internetu. Tak jsem se dala do hledání. Bohužel jsem ji našla jen v zahraničních eshopech a s nimi zatím nemám zkušenost a pro začátek jsem usoudila, že se zatím radši podívám po nějaké domácí alternativě. A našla jsem jednu, která mi hned padla do oka - bavlněné plátno Tahitian Nights od Mráze. Pak už jen stačilo najít si trochu volna a dát se do toho.
 
Látka byla bohužel jen šíře 110 cm, takže pro umístění dílů jsem ji místo podélně přehnula příčně, usoudila jsem, že u plátna to nevadí. Bohužel jsem pak zjistila, že pro ten vzor to nebylo úplně ideální. Příště si s tím musím víc vyhrát.
 
Rozvržení na látku
 
Nastříháno - asi se mi samým vzrušením klepaly ruce a až pozdě jsem si všimla, že je fotka rozmazaná

Šít jsem začala od zadních kapes - začistila jsem okraje, horní přídavek na švy jsem přehnula nadvakrát, prošila z rubu a otočila na líc, ostatní přídavky na švy sežehlila dovnitř kapes, prošila horní okraj a kapsy tak byly připravené k našití.
 
Začala jsem začištěním zadních kapes
 
Kapsy připravené k našití
 
Místo pro našití kapes jsem si vyznačila stehovkou, pak už je stačilo jen přišpendlit a našít.

Naznačeno, přišpendleno, přišito

Pak následovaly boční kapsy. Ač je to celkem jednoduchá záležitost, přiznám se, že jsem je zkoušela poprvé (dosud jsem dělala vždycky kapsy našité). Když na to teď tak koukám, asi jsem je přišila celkem nestandardně (boční část váčku jsem všila do švu, i když v původním modelu to tak asi nebylo), trošku jsem pak bojovala s tím, kde jaký šev skončí.
 
Nejprve jsem tedy přišila průhmaty kapes k jednotlivým dílům kalhot, obentlovala a švové přídavky na krajích průhmatů prostřihla ke švu. Díly jsem pak otočila na líc, přežehlila a prošila (přišla jsem na to, že to je lepší asi udělat až později, ale nechtělo se mi to párat, příště si dojdu pro tu knížku, když už ji doma mám - kdyby lenost měla křídla, asi bych toho po zemi moc nenachodila).
 

Boční kapsy

Poté jsem sešila váčkovou část kapes předních a zadních dílů a začistila. Sešila jsem boční švy k průhmatům a švy na vnitřní straně kalhot.
 
Spojení předních a zadních dílů
 
Pak už zbývalo jen sešít středový šev, kdy jsem v přední části nechala nesešitou část pro navléknutí gumy, udělat tunýlek pro gumu, začistit nohavice a gumu navléknout.
 
Prošití středového švu

Otvor pro navléknutí gumy

V rozkroku mi to celkem navazuje

A výsledek? Já jsem celkem spokojená. Samozřejmě bych pár nedostatků našla, třeba ten zmíněný vzor látky, ale pro začátek...
 
Zepředu


Zezadu

Zboku
 
 Už se těším na léto, až se kraťásky podívají ven :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat